Μάτι: Τα εναέρια μέσα που δεν πέταξαν ποτέ και νέοι διάλογοι ντροπής – «Άκουσα κραυγές ανθρώπων»

Τις επόμενες ημέρες θα κρίνει η Εισαγγελία Πρωτοδικών αν τελικά θα αποδοθούν κακουργηματικού βαθμού κατηγορίες για την τραγωδία στο Μάτι σε βάρος συγκεκριμένων προσώπων από την Πυροσβεστική, μετά το δεύτερο αίτημα του ανακριτή της υπόθεσης Αθανάσιου Μαρνέρη για αναβάθμιση του κατηγορητηρίου με την άσκηση δίωξης για θανατηφόρα έκθεση σε κίνδυνο πολιτών.

Ο ανακριτής ζητά την απαγγελία κακουργηματικού βαθμού κατηγορίας σε βάρος 12 προσώπων, ήδη εμπλεκόμενων στην υπόθεση, επικαλούμενος τα στοιχεία που ήδη έχει συγκεντρώσει από την πολύμηνη έρευνα του αλλά και όσα είδαν πλέον το φως της δημοσιότητας με τις καταγγελίες του επιπυραγού Δημήτρη Λιότσου. «Οι κατηγορούμενοι, είχαν ενδεχόμενο τουλάχιστον δόλο», αναφέρει σύμφωνα με την Καθημερινή.

Click4more Μάτι: Νέο αίτημα να ασκηθεί δίωξη για κακούργημα – «Προσπάθησαν να συγκαλύψουν τα γεγονότα»

Ο Αθανάσιος Μαρνέρης τονίζει πως έγινε κάκιστη διαχείριση των επίγειων και εναέριων μέσων από την Πυροσβεστική αναφέροντας πως ενώ είχαν στην διάθεση τους 20 πτητικά, είτε δεν τα χρησιμοποίησαν καθόλου, είτε τα διέθεσαν σε περιοχές που δεν υπήρχε κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές, είτε τα καθήλωσαν διατάσσοντας την μεταστάθμευσή τους στην Ελευσίνα όπου είχε κλείσει το αεροδρόμιο.

Μάτι, δυο χρόνια μετά την τραγωδία με τους 102 νεκρούς. Ο ανακριτής ζητά ξανά δίωξη για κακούργημα, ενώ οι νέες μαρτυρίες και οι διάλογοι αποκαλύπτουν λάθη και… συγκάλυψη. «Πάρε με στο κινητό» η απάντηση του τότε υπαρχηγού Πυροσβεστικής όταν ενημερώνεται πως υπάρχουν νεκροί.

«Εάν επιχειρούσαν σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον τρία εναέρια μέσα και συγκεκριμένα από ώρα 16:50 έως και 17:30 και σε δεύτερο χρόνο δηλαδή από τις 17:30 έως και 18:15, άλλα τρία εναέρια μέσα προς ενίσχυση των ανωτέρω ο κίνδυνος θα είχε αποφευχθεί», αναφέρει, σύμφωνα με την Καθημερινή, ο ανακριτής.

Σύμφωνα με τη δικογραφία, από τις 17:04 έως τις 17:30 επιχείρησε στην περιοχή του Νταού μόνο ένα ελικόπτερο και είχε κάνει από μια ρίψη σε τρία διαφορετικά σημεία.

Οι κατηγορούμενοι, σύμφωνα με την έρευνα της ανάκρισης, παρότι γνώριζαν ότι οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της περιοχής βρισκόντουσαν πλέον στις 17:30 σε άμεση κατάσταση κινδύνου, παρέλειψαν να διατάξουν την εκκένωση της περιοχής και στην συνέχεια να ζητήσουν μια σειρά από διασωστικά μέσα.

Click4more Μάτι: Νέα ηχητικά ντοκουμέντα για τις αποκαλύψεις που ξεσήκωσαν “θύελλα” – “Μην γράψεις για ευθύνες”

Ο ανακριτής αναφέρει ότι κάποια από τα εναέρια μέσα είχαν σταλεί χωρίς να υπάρχει ανάγκη, στην Κόρινθο, κάποια είχαν καθηλωθεί με υπαιτιότητα της Πυροσβεστικής στην Ελευσίνα και κάποια άλλα, 10 συνολικά, δεν πήραν ποτέ εντολή να επιχειρήσουν. Τα δε εναέρια που εστάλησαν στην Ελευσίνα είχε δοθεί εντολή να ανεφοδιαστούν, ενώ οι υπεύθυνοι ήξεραν πως το αεροδρόμιο ήταν κλειστό και τα πτητικά δεν θα μπορούσαν να σηκωθούν ξανά!

Τα παραπάνω αποκάλυψε ο ίδιος με έρευνα σε επτά αεροδρόμια. Προέκυψε ότι ενώ υπήρχαν διαθέσιμα 8 Σινούκ στα Μέγαρα και δυο ελικόπτερα στην Πυροσβεστική Υπηρεσία του αεροδρόμιου «Ελευθέριος Βενιζέλος», δεν πήραν ποτέ εντολή να σηκωθούν. Ο τότε αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ευάγγελος Αποστολάκης, πάντως, είχε καταθέσει στον ανακριτή ότι ποτέ δεν έγινε αίτημα από την Πυροσβεστική να επιχειρήσει έστω ένα από τα Σινούκ.  

Νέοι διάλογοι και μαρτυρίες έρχονται στο φως. Λόγια που ειπώθηκαν ενώ η φωτιά στο Μάτι ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Κουβέντες που είχαν στόχο να μην καταγραφεί τίποτα. Και μαρτυρίες φρίκης για τα όσα έζησαν όσοι βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της μάχης με τις φλόγες.

Μια από τις συνομιλίες που φέρνει στο φως τη Καθημερινή είναι αυτή ανάμεσα στον τέως αρχηγό της Πυροσβεστικής, Βασίλη Ματθαιόπουλο και έναν αξιωματικό που νωρίτερα είχε πετάξει πάνω από τη φωτιά. Ήταν 18:50 όταν ο αξιωματικός τον ενημερώνει ότι δεν μπορεί να περάσει τη Μαραθώνος.

Click4more Μάτι: “Θάψ’ τα γιατί θα σε σκίσουμε”! Δημοσίευμα “κόλαφος” για συγκάλυψη με… άνωθεν εντολές και απειλές (video)

«Είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα. Έχει καεί πολύς κόσμος να ξέρεις» λέει ο αξιωματικός. «Ναι; Πάρε με στο κινητό», του απαντά ο τέως αρχηγός. Έμπειρα πρώην στελέχη της Πυροσβεστικής ανέφεραν στην Καθημερινή ότι ο μόνος λόγος που ο Ματθαιόπουλος ζήτησε να τον καλέσει ο αξιωματικός στο κινητό ήταν για να μην καταγραφούν όσα θα έλεγαν.

«Έχει νεκρούς αλλά δεν τους ανακοινώνουν» θα παραδεχτεί, σύμφωνα με την Καθημερινή ένας τηλεφωνητής σε επικοινωνία που είχε στις 23.15 με τη μητέρα του. Έως τις 23.39 που έφτασε στο συντονιστικό της Πυροσβεστικής ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, καταγράφονται κλήσεις για τουλάχιστον 35 νεκρούς, σημειώνεται στο δημοσίευμα.

Ξεχωριστά αποσπάσματα έδωσαν στον ανακριτή Αθανάσιο Μαρνέρη αστυνομικοί, πιλότοι πυροσβεστικών αεροπλάνων, χειριστές ελικοπτέρων και στελέχη κέντρων επιχειρήσεων δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής.

Ένας 30χρονος αστυνομικός βρέθηκε στην Πεντέλη στις 17:00 το απόγευμα εκείνης της ημέρας. Στις 18:10 η φωτιά είχε αρχίσει να μπαίνει στον Βουτζά. «Στις 18:35-18:40, η φωτιά είχε ήδη περάσει τη Λ. Μαραθώνος και κατευθύνθηκε προς Μάτι. Εμείς σταματήσαμε στην ταβέρνα “Βασίλης” και στο ξενοδοχείο “Μυρτώ”, φωτιά υπήρχε παντού, περίπου 12 άτομα, που ήταν μπροστά στο ξενοδοχείο, τα μεταφέραμε στην 3η είσοδο του Ν. Βουτζά. Ταυτόχρονα μ’ εμάς έβγαιναν από το Μάτι και τον οικισμό Ζούγκλα πολλά αυτοκίνητα, τα οποία έμπαιναν στο αντίθετο ρεύμα της Μαραθώνος, με κατεύθυνση προς Ραφήνα. Παίρνοντας τους τελευταίους ανθρώπους από το ξενοδοχείο “Μυρτώ”, άκουσα και τις πρώτες κραυγές ανθρώπων που καίγονταν», καταθέτει ο αστυνομικός.

Ο ίδιος κατέθεσε ότι είδε μόνο ένα ελικόπτερο να κάνει ρίψεις στις 18:20 όταν η φωτιά είχε μπει σε σπίτια.

Click4more Μάτι: Σοκάρουν οι καταθέσεις αρχηγού και υπαρχηγού της πυροσβεστικής – Δήλωναν και οι δυο αναρμόδιοι!

54χρονος αστυνομικός, που υπηρετούσε στο Τμήμα Ασφαλείας Ραφήνας και βρέθηκε στο Κόκκινο Λιμανάκι για να εμποδίζει και να βγάζει τα αυτοκίνητα από το Μάτι, ρωτηθηκε από τον ανακριτή αν υπήρχαν εναέρια μέσα και σχέδιο εκκένωσης: «Έτσι όπως είδα τη φωτιά και στο σημείο που έκαιγε στην κορυφή της χαράδρας απέναντι από την Καλλιτεχνούπολη και χωρίς να είμαι ειδικός, πιστεύω ότι τα μόνα που μπορούσαν να επιχειρήσουν ήταν τα εναέρια μέσα. Πιστεύω ότι, αν επιχειρούσαν τουλάχιστον τέσσερα εναέρια από 17:10 έως 17:30 και άλλα τέσσερα μετά, δεν θα είχε αυτήν την εξέλιξη η φωτιά. Δεν υπήρχε σχέδιο εκκένωσης. Δεν υπήρχαν πυροσβεστικά οχήματα. Πιστεύω πως, αν υπήρχε σωστή προετοιμασία, θα μπορούσε να είχε υλοποιηθεί ένα σχέδιο εκκένωσης», είπε.

«Ημουν μεταφραστής στο συγκεκριμένο ελικόπτερο με πιλότους δύο αλλοδαπούς. Στις 14:00, περίπου, πήραμε εντολή από το ΕΣΚΕ με κλήση στο κινητό τηλέφωνο για τη φωτιά στην Κινέτα και φθάσαμε περίπου στις 15:15. Κάναμε περίπου 10 υδροληψίες. Επιχειρούσαμε στα Γεράνεια Ορη. Για ανεφοδιασμό πήγαμε στην Ελευσίνα περίπου στις 16:15. Στις 16:45, μας είπαν να φύγουμε για Νταού Πεντέλης. Δεν μπορούσαμε να φύγουμε, γιατί από τον άνεμο έκλεισε το αεροδρόμιο. Αφού άνοιξε στις 17:30, περίπου, ειδοποιήσαμε το συντονιστικό. Πήγαμε στο Νταού Πεντέλης. Υδροληψία κάναμε μόνο μία, καθώς μας έδωσαν εντολή από το ΕΣΚΕ να πάρουμε εκτροπή για φωτιά κοντά στη MOTOR OIL», κατέθεσε 39χρονος μεταφραστής του ελικοπτέρου.

Ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου της Πυροσβεστικής έφυγε στις 16:53 από τη φωτιά στο Καλαμάκι Ισθμίων, εκτιμώντας ότι αυτή είχε σβηστεί. Το συγκεκριμένο ελικόπτερο, σύμφωνα με την κατάθεσή του, έφθασε στο Νταού Πεντέλης στις 17:12 και επιχείρησε για μόλις 16 λεπτά, καθώς έπρεπε να επιστρέψουν για ανεφοδιασμό, ενώ στην περιοχή δεν υπήρχε άλλο πτητικό μέσο. Μέλος πληρώματος του «ΦΛΟΓΑ 11» καταθέτει ότι έφθασαν στο Μάτι στις 19:05 και έκαναν 37 ρίψεις, «η εικόνα ήταν δραματική από την αρχή», περιγράφει.

Με πληροφορίες και από Καθημερινή, Ελεύθερο Τύπο

Αφήστε μια απάντηση